Rulltårta! :)

 
I två dagar nu har jag sått i cafeterian på min skola. Och idag bakade jag bladannat rulltårta med både hallonsylt och fläder-apelsinmarmelad ! Blev väldigt gott och sålde bra!;)
 

Ingredienser

3 ägg
2 dl Strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk Vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
2 msk vatten

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda vetemjöl,vaniljsocker och bakpulver och vänd ner i smeten tillsammans med vattnet.

Grädda mitt i ugnen i 250° i ca 5 minuter. Stjälp upp på sockrat papper. Bred på valfri sylt eller mosade bär. Extra festligt blir det om bären blandas med vispad grädde. Rulla samman. 

Varianter
Kokosrulltårta: Byt ut mjölet mot 3 dl kokosflingor och 3/4 dl potatismjöl.
Chokladrulltårta: Tillsätt 2 msk kakao.


Nötrulltårta: Byt ut mjölet mot 100 g malda 
hasselnötter och 2 msk potatismjöl

.

 

 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hannasfixochtrix.blogg.se

Jag heter Hanna Johansson och är 15 år. Jag har ett stort intresse av att pyssla, allt ifrån att laga mat till att måla och sy. Här tänkte jag dela med mig av lite ideér och ge andra inspiration.

RSS 2.0